Obok modlitwy „Ojcze nasz” Psalmy stanowią największą część skarbu modlitwy Kościoła. Rozbrzmiewa w nich nieprzemijający hymn ku czci Boga.
150 Psalmów znajduje się w Starym Testamencie. Są starożytnym zbiorem pieśni i modlitw, powstałych na przestrzeni ponad tysiąca lat, którymi jeszcze dzisiaj modli się wspólnota Kościoła – w czasie tzw. liturgii godzin. Psalmy należą do najpiękniejszych tekstów literatury światowej i poruszają również współczesnych odbiorców dzięki swej duchowej sile.
Psalmy… jedna pieśń złożona ze 150 zwrotek, śpiewana od tysięcy lat przez wszystkich szukających i odnajdujących Boga. Pieśń łącząca nas, wierzących, ludzi Starego i Nowego Testamentu, ludzi wszystkich epok od czasów Dawida. Łącząca wszystkie strefy czasowe Ziemi, oplatająca w rytmie liturgii godzin całą planetę Wcielenia…
Psalmy to wielka droga w głąb modlitwy. Ofiarował nam ją Duch Święty poprzedzając czas, gdy Jezus odpowiedział na prośbę uczniów: „Panie, naucz nas modlić się!”, ucząc ich słów „Ojcze nasz”. Modlitwy te są niezwykłe, bo stanowią jedną całość: uzupełniają się i tłumaczą nawzajem. Są niezastąpione, bo sam Bóg uczy nas w nich, jak zwracać się do Niego, w jakiej postawie przed Nim stawać, a także jak przeżywać własne troski, radości, nadzieje, obawy, decyzje – przed Nim i z Nim!
7 psalmów, które mogą stać się naszą codzienną modlitwą
Psalmy pokutne: 6 32 38 51 102 130 143
⇒ Błaganie o litość – 6
⇒ Szczęście płynące z odpuszczenia win – 32
⇒ Błaganie nieszczęśliwego grzesznika – 38
⇒ Wezwanie i prośba pokutnika – 51
⇒ Prośby wygnańca – 102
⇒ Z otchłani grzechu ku Bożemu miłosierdziu – 130
⇒ Modlitwa grzesznika – 143
Nie ma ludzkiej sprawy czy doświadczenia, którego odbicia nie można byłoby odnaleźć w Psalmach. Z tego powodu bywały one inspiracją literacką, muzyczną i malarską, także dla niewierzących. Nawet w tych momentach, gdy głos więźnie w gardle z nadmiaru radości lub z bezmiaru bólu, Psalmy pozwalają znaleźć słowa modlitwy, które wyrażą przeżycia serca. A jeśli sam nie znajdziesz właściwego tekstu w biblijnej Księdze Modlitw, to wypowie go za ciebie ktoś inny: przecież w tajemnicy Wspólnoty Kościoła wszyscy duchowni i konsekrowani, a także wielu, wielu świeckich, każdego dnia kilka razy modli się Psalmami w liturgii godzin zanosząc przed oblicze najlepszego Ojca przeżycia, prośby, błagania i dziękczynienia nie tylko swoje własne, ale wszystkich braci w wierze.
Życie wiarą nie polega jednak tylko na tym, żeby się dobrze i do końca wypowiedzieć przed Bogiem – prawda? Psalmy też nie zatrzymują się na tym poziomie. W tej modlitwie dialogu jest druga Osoba. Psalmy pozwalają odkryć tajemnice działania Boga w sytuacji, którą przeżywamy! Dają wskazówki, gdzie szukać Jego śladów, jak odczytywać Jego myśl, w czym odnaleźć Jego odpowiedź na pytania rodzące się w sercu… Słowa Psalmów nie pozostawią Cię bezradnego ani pustego, lecz poprowadzą do poznania Boga „z bliska” i w konkretach. Jeśli dasz się poprowadzić – pozwolą zacieśnić więź z Nim.
Święci świadczą, że jest jeszcze głębszy sens Psalmów: można w nich usłyszeć modlitwę Jezusa! On modlił się Psalmami jak wszyscy w Jego narodzie – ale w Jego ustach te słowa nabierają zupełnie innego wymiaru. Niejeden z tych tekstów pozwala spojrzeć „od środka” na doświadczenia Jezusa w czasie Męki i na Jego więź z Ojcem. Św. Franciszek z Asyżu, łącząc wybrane wersety z Psalmów w jedną przejmującą modlitwę, stworzył „Officium Passionis” – Oficjum o Męce Pańskiej.
Wiesz, jak Psalm może wyrażać Ewangelię?
„O, wy wszyscy, którzy przechodzicie drogą
zwróćcie uwagę i zobaczcie – czy jest boleść jako boleść moja?
Przebili moje ręce i nogi, policzyć mogę wszystkie moje kości (…)
I w proch śmierci mnie strącili, i ponad miarę powiększyli ból ran moich”.
A potem:
„Zasnąłem i powstałem! (…)
Ojcze Święty, ująłeś moją prawą rękę
i według Twej woli mnie wyprowadziłeś – i przyjąłeś mnie z chwałą…”.
s. Rita od Chrystusa Sługi
Tekst pochodzi z pisma
Ruchu Światło-Życie „Wieczernik” nr 186
*
Psalmy to nie tylko część Starego Testamentu, ale świetny przykład jak sensownie modlić się do Boga. Na początek spróbujcie kilku poniższych. Potem odnajdźcie te, które najlepiej do was przemawiają.
W Wielkim Poście proponujemy tzw. psalmy pokutne, czyli tradycyjnie w Kościele związane z liturgią pokutną i żałobną. Możecie przeczytać je w czasie porannej lub wieczornej modlitwy, wybrać jeden fragment i przypominać go sobie w czasie całego dnia, lub wybrać tylko jedno zdanie, które wyjątkowo do was przemówi.
Psalmy pokutne:
6 32 38 51 102 130 143
Na zakończenie lektury każdego psalmu modlitwa „Chwała Ojcu”: Chwała Ojcu i Synowi, i Duchowi Świętemu, jak była na początku, teraz i zawsze, i na wieki wieków. Amen.